Marco Meijerink Fotografie Dolomieten Italie

TechnoTip 24

wees niet bang om op een later tijdstip terug te komen. Het kost wat moeite om wederom de berg op te fietsen met een zware camera maar kwaliteit kost nou eenmaal inzet. Wil je dat niet? Neem dan genoegen met een mindere foto maar een even zo mooie herinnering.

Fototip 24

Lekker knallen 
Dat doet deze foto wel. Alles is scherp, alles is helder en de kleuren zijn diep en spatten van het doek. Lekkere plaat al zeg ik het zelf. Fietser op de juiste plek en de weg die zich door het landschap wringt. Je zou er zelf zo willen fietsen. 



Dit lijkt een simpele foto maar toch is er wel wat aan vooraf gegaan om de foto zo te krijgen. Al is het maar dat toen ik er in de ochtend langs reed op mijn carbon racefietsje zeker geen zware spiegelreflex camera op mijn rug mee torste. Daarnaast stond de zon niet goed, lag het gras nog plat van de dauw op het veld en waren de bergen moeilijk waarneembaar door de wolken. 
Maar toch wist ik dat dit een mooi plaatje zou opleveren. 
Alles draait bij een goede foto nou eenmaal om compositie, compositie en compositie. De weg die door het landschap slingert en waarvan je je afvraagt waar naar toe. En natuurlijk de machtige bergen aan de horizon die iets dreigendst en uitdagends hebben. 
Toch was dat niet voldoende voor een goede foto. In mijn hoofd wist ik dat ik diepzwart asfalt nodig had om de witte lijnen langs de weg goed uit te laten komen met de prachtige witte fiets van Lisette. En daarnaast moesten de kleuren diep en warm zijn.
Daarvoor is de beste oplossing het kiezen van een ander tijdstip. Diepe kleuren krijg je bij een laag staande zon die haaks op je camera staat. Kijk maar naar de schaduw van de fietser. Combineer dat met een polaroid filter en dan is het een kwestie van goed kijken en schieten.
Bij deze foto heb ik ervoor gekozen om een groothoeklens te gebruiken zodat de slingerende weg er goed op komt. Natuurlijk wil je het gezicht van een fietser zien. Dat geeft de foto meer impact. En om alles goed scherp te krijgen heb ik gekozen voor een diafragma van 7 en een sluitertijd van 1/400 sec. En bij de eerste foto was het al raak. Prima, niets meer aan doen.