Fototip Marco Meijerink Fietsen op Tenerife

TechnoTip 19

verdiep je bij voorkeur alleen in sluitertijd en diafragma. Alle andere knopjes op je camera zijn vaak afgeleiden daarvan.

FotoTip 19

Stoeiende Diafragma's

Hoe mooi het er dan ook uitziet, hoeveel knopjes er ook op zitten, het is en blijft een vrij eenvoudig ding. Een fotocamera is niets anders dan een doosjes met een gevoelige plaat waar voor een bepaalde tijd licht op wordt geschenen door een gaatje wat kwa grote kan veranderen. Meer is het niet. Het is als het kijken door een sleutelgat. De ene keer is het gat groter dan de andere keer maar de actie van het kijken zelf is vrij eenvoudig. Toch kun je er hele leuke dingen mee doen. Zo kun je bij een lange sluitertijd een beweging leuk vervagen. Denk maar aan de snel voorbij rijdende fietsers die als strepen op de plaat terecht komen. Maar ook met de grote van het gat, de lensopening ook wel diafragma genoemd, zijn er leuke effecten te behalen. En daar hebben we hier, al fietsend op Mallorca, mee gespeeld.

Op onze snelle racefietsjes hebben we elk twee kleine tasjes waar wat kleren in zitten en een creditcard. En in een van de tassen ligt, tussen mijn onderbroeken en bezwete sokken, mijn spiegelreflex camera. Het is heerlijk weer en we genieten enorm van het cruisen tussen de verschillende heuvels van het eiland. De bossen ruiken fris en het asfalt is mooi zwetend zwart. Onze witte fietsen steken daar heerlijk van af. Dus in de remmen en een paar plaatjes maken voor het nageslacht.

Bij deze foto heb ik mij op twee dingen gericht. Een goed diafragma en een juiste sluitertijd. De focus ligt op de fiets op de zwarte weg en wat minder op de omgeving. Met behulp van een groothoeklens kan ik lekker dicht op de fietser zitten en ook nog voldoende van het landschap zien. Door nu het diafragma op 4.0 te zetten (mag ook 2.8 zolang het maar in deze range zit) ontstaan er donkere vlekken langs de randen van de foto. Heel simpel gezegd: er komt gewoon onvoldoende licht de camera in om alles goed te belichten. De sluitertijd heb ik volledig gebaseerd op het witte fietsframe. Ik heb daarvoor het centrum van de zoeker gericht op het witte frame en de waarde van de tijd meegenomen voor de gehele foto. Het gevolg is dat het asfalt nog zwarter wordt en de lucht diepblauw.

Het resultaat is een kleur intense foto waar de gehele focus ligt op de fietser. En het leuke is, deze foto kan met elke camera worden gemaakt.